Organizacja pogrzebu wiąże się z załatwieniem kilku formalności. Co nie jest łatwe, podczas gdy niedawno straciło się bliską i cenną osobę. Podpowiadamy, jak zorganizować pogrzeb krok po kroku oraz jaki jest szacowany całkowity koszt pogrzebu. Dowiedz się więcej na dany temat, aby mieć o jedno zmartwienie mniej!
Krok pierwszy: karta zgonu
W pierwszej kolejności, po śmierci bliskiego należy zawiadomić o tym lekarza. Robi się to w przychodni rejonowej. Ważne – powinien to być doktor, który w przeciągu 30 ostatnich dni od daty śmierci leczył zmarłego. Gdy nie jest to możliwe, to należy zadzwonić na karetkę.
Ciało zmarłego może przebywać w domu do 72 godzin. Jeśli zmarły odszedł przez chorobę zakaźną czas ten skraca się do 24 h.
Krok drugi: zakład pogrzebowy
Następnym krokiem jest wybór odpowiedniego zakładu pogrzebowego. Istotne przy tym jest sprawdzenie opinii osób, które już skorzystały z usług danej firmy oraz przeanalizowanie ich oferty.
Jeśli poszukujesz informacji na temat zakładów pogrzebowych w okolicach Gdyni, to znajdziesz je tutaj: o trójmiejskich zakładach pogrzebowych.
Gdy wybierzemy właściwą firmę należy się z nią skontaktować i umówić. Można to zrobić dopiero wtedy, gdy posiadamy już kartę zgonu! Zakład pogrzebowy pomoże z organizacją pogrzebu oraz przewiezie ciało do kostnicy. Co oprócz karty zgonu należy dostarczyć zakładowi? Dowód osobisty zmarłego, jego NIP oraz legitymację ZUS oraz zaświadczenie o zatrudnieniu lub ostatni odcinek pobieranej renty lub emerytury.
Krok trzeci: zgłoszenie w urzędzie stanu cywilnego oraz w zarządzie cmentarza
Do USC należy udać się w celu uzyskania aktu zgonu w ciągu trzech dni od daty śmierci. Jeśli zmarły odszedł z powodu choroby zakaźnej, to trzeba to zgłosić w Urzędzie do 24 godzin od śmierci. Akt zgonu daje prawo do uzyskania zasiłku pogrzebowego oraz ubezpieczenia. Udając się do urzędu stanu cywilnego należy zabrać ze sobą: dowód osobisty zmarłego oraz kartę zgonu. Należy pamiętać o konieczności wystawienia 3 odpisów aktu zgonu, które mogą być potrzebne do uzyskania pieniędzy z polisy na życie lub do postępowania spadkowego.
Akt zgonu oraz kartę zgonu należy dostarczyć także do kancelarii parafialnej lub do zarządu cmentarza. Gdy organizuje się pogrzeb katolicki trzeba również zabrać w to miejsce zaświadczenie o udzielaniu sakramentu wiatyku i chorych.
Krok czwarty: Organizacja pogrzebu
W organizacji pogrzebu pomaga zatrudniony do tego zakład. To z jego pracownikami można ustalić szczegóły dotyczące pochówku. Są to elementy, takie jak: rodzaj ceremonii, data i miejsce pogrzebu, czy dojdzie do kremacji, jeśli tak to kiedy, ustala się również również rodzaje kwiatów, wieńców, trumnę, urnę, klepsydry, nekrologii, ubranie zmarłego i jego pielęgnacje oraz inne usługi, które oferuje dana firma pogrzebowa.
Organizacja pogrzebu – całkowity koszt pogrzebu
Całkowity koszt pogrzebu może mieścić się w różnych kwotach. Zależne to jest od okoliczności pogrzebu, wybranych usług i akcesoriów funeralnych oraz od regionu Polski. Jednak, zazwyczaj koszt ten mieści się w 4000 zł, czyli w kwocie, która wypłacana jest w ramach zasiłku pogrzebowego.